dissabte, 13 d’agost del 2022

ABADIA DE SANTA MARIA D'ARLES.

 

És un dels més interessants edificis romànics d'aquesta època i té una considerable unitat. El gruix de l'obra és del segle xi. És de planta basilical, amb tres naus i tres absis. No té transsepte. Totes les naus tenen volta de canó, les laterals corresponen a la construcció que es va consagrar el 1046, i la central, lleugerament apuntada, molt possiblement calgui situar-la a l'època de la segona consagració (1157). Els murs laterals de l'església es van obrir en època gòtica per fer-hi unes capelles. Als costats de la capçalera, se situaven dos poderosos campanars, dels quals només en resta un. Aquestes construccions es complementaven amb dues torres de defensa més, situades a llevant i de les quals també se'n conserva una. L'església, doncs, estava flanquejada per un total de quatre torres. Entre aquestes torres de defensa i la façana es trobava un atri, que ara ha desaparegut. Una porta arcaica dona accés a l'església. A la part superior, es troba una finestra decorada i més amunt una sèrie d'arcuacions separades per columnes. En aquest atri, hi ha la 'Santa Tomba' i l'estàtua jacent de Guillem Gaulcem. El claustre és una obra gòtica primitiva, de l'època de l'abat Ramon Desbac (1261-1303), de planta irregular i adossat a les capelles afegides al mur del sud de l'església, cosa que fa pensar que aquest claustre es va aixecar amb posterioritat a la construcció de les capelles, o bé que aquestes últimes ocupen el lloc d'algunes dependències situades entre l'església i el claustre, cosa que no és gens versemblant. 

 La portada principal està formada per una llinda arcaica a sobre de la qual es troba una creu centrada per una Majestat entre els símbols dels evangelistes (tetramorf). Està emmarcada per un guardapols semicircular, decorat amb motius vegetals als extrems del qual hi ha unes figures de monstres. El relleu pot datar-se cap al segle xi, però possiblement la llinda en sigui anterior. La finestra de la façana és una senzilla obertura de mig punt, decorada exteriorment amb un relleu amb motius vegetals que l'envolta. La Santa Tomba és un sarcòfag paleocristià del segle iv. Una llegenda considera que contenia els cossos dels sants Abdó i Senén i que, miraculosament, del seu interior brolla l'aigua de manera ininterrompuda. L'abat Arnulf (documentat el 963) va fer portar les relíquies dels sants de Roma a l'abadia, on van ser objecte de molta devoció popular. El sarcòfag està situat a l'antic atri. La làpida jacent de Guillem Gaucelm està encastada al mur i sobre la Santa Tomba. Hi ha l'estàtua jacent del cavaller Guillem Gaucelm de Tellet, mort el 1210. Hom considera que aquesta peça és obra de Ramon de Bianya, de qui es coneixen dues obres més, de característiques similars, conservades al claustre d'Elna. Aquesta peça presenta un desperfecte al nas, la qual cosa va fer que hom ho atribuís a un fet miraculós: haver-se guarit d'una malaltia a la cara gràcies a l'aigua miraculosa que brollava de la 'Santa Tomba'. El retaule d'Abdó i Senén és d'estil barroc, del 1646, obra de Llàtzer Tramulles (1605-1657), destinat a conservar els reliquiaris dels sants Abdó i Senén. A l'interior de l'església, al mur de la façana principal i sobre la porta, hi ha la capella de Sant Miquel, amb un absis buidat en el gruix del mur; és el que resta de l'antic absis principal, abans de la reforma que capgirà l'orientació de l'església. Aquest lloc conserva encara una bona mostra de pintura mural romànica. Les figures més ben conservades representen àngels. Era centrat per un Crist en Majestat, pràcticament perdut del tot. 





















































Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

SANT JULIÀ I SANTA BASILISSA. RABÓS D'EMPORDÀ.

Església d'una sola nau amb absis de planta semicircular. La nau presenta volta apuntada mentre que l'absis està cobert amb una vol...