L'església té una sola nau, capçada a l'est per un absis semicircular. En la part central del tambor absidal s'obre una finestra de mig punt i doble esqueixada. En el segle XV es va sobrealçar el temple, construint unes golfes sobre la nau i doblant l'alçada en el cas de l'absis. L'absis estava decorat amb un fris d'arcuacions llombardes, dintre de les quals s'obren unes petites espitlleres. Al seu damunt podem trobar un fris de dents de serra i la cornisa de la coberta romànica. Malauradament aquesta decoració està bastant deteriorada i fins i tot s'ha perdut completament en alguns punts. L'altra finestra romànica que es conserva es troba en el mur nord, prop del presbiteri. En el segle XVIII es es va remodelar completament l'interior del temple i també se li van afegir capelles laterals i la sagristia. També es construeix un cor elevat als peus de la nau on hi ha un orgue de la mateixa època, que necessita una important restauració per retornar-li l'esplendor que un dia va tenir. De la mateixa època és la pica baptismal, que veiem en una de les capelles laterals. S'accedeix al temple per una porta oberta en el mur oest. Està formada per tres arcs de mig punt en gradació, timpà llis i llinda, segons els model de portes del segle XII típiques del Rosselló, de l'Empordà i de la Garrotxa. La porta encara conserva el forrellat i els tiradors de tradició romànica. Sobre la porta es va obrir un ull de bou de grans dimensions en època barroca. Corona la façana un campanar de torre, que va substituir a un de cadireta. Dues barbacanes defensaven l'accés al temple, de les quals només se n'ha conservat una. En l'interior del temple es venera una bella imatge gòtica de la Verge Maria amb el Nen, tallada en alabastre en el segle XIV i policromada, tot i que molt restaurada. La Mare de Déu està asseguda i té al Nen assegut a la seva falda. L'any 2010 es van col·locar en la paret de l'absis una reproducció de les taules que es conserven de l'antic retaule de Pere Mates. Aquest retaule va ser pintat en el segle XVI i actualment es conserven alguns dels seus elements en el Museu d'Art de Girona. Si que es conserven en el temple dos elements litúrgics de primer nivell: es tracta del monument del Santíssim i el conjunt d'imatges que es feien servir en el novenari d'ànimes. Malgrat no correspondre's amb l'època medieval, degut a la seva rellevància hem considerat oportú escriure quatre ratlles sobre aquests elements. El primer està datat en 1747 i servia per allotjar-hi el Santíssim durant el dijous sant. En ell es van representar escenes de la Passió de Crist. L'altre és una espècie de retaule mòbil que es col·locava en el presbiteri durant les novenes d'ànimes, on es representen les ànimes al Purgatori. Va ser realitzat a principis del segle XIX per Joan Carles Panyó. A terra es pot veure el sepulcre dels Noguer de Segueró, decorat amb fullatges, una calavera, l'escut de la família.
divendres, 16 d’agost del 2024
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
CANÒNICA DE SANTA MARIA DE VILABERTRAN
L'església, del segle XII, té planta basilical amb tres naus acabades en tres absis i un petit transsepte. La nau central està cob...

-
Església d'una sola nau amb capelles laterals i absis semicircular ultrapassat orientat a llevant. La nau està coberta amb volta de ca...
-
Senzill edifici d’una nau, coberta amb volta de canó de perfil apuntat i capçada a llevant per un absis semicircular, el qual s’obre direc...
-
L'església té una sola nau, capçada a l'est per un absis semicircular. En la part central del tambor absidal s'obre una fi...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada